Monday, August 06, 2007

TOP 5 legsúlyosabb bankreklám

Nem könnyű olyan dolgot reklámozni, ami nem kézzelfogható és a vásárlóknak alig van némi fogalma róla. Hiszen egy mosópor eladható egy hófehérre mosott terítővel, egy gyorséttermi szendvics az étel ínycsiklandó képével, egy autó egy szépen csillogó karosszériával vagy virgonc száguldozással. Egy bankhitel vagy egy befektetés már nehezebb ügy, hiszen nincs mit megmutatni egy darab papíron, vagy számítógépes rendszerekben ugráló adatok kivételével. De a nehézséget azért át lehet hidalni úgy, hogy az eladott szolgáltatás és a reklám mondanivalója között legyen értelmes összefüggés, és ne a kedves ügyfél tudatlanságára kelljen kizárólag rájátszani. Most napjaink 5 olyan reklám szériáját listázom és értékelem, amelyek ma a legkevésbé sem tudnak ennek a nem túl magas követelménynek megfelelni. Az ihletért köszönet a CopyPaste blog-nak.

Hansúlyozom, hogy a reklám szériákat nem marketing szempontból, hanem szakmai és egyben kézzelfogható információtartalmuk alapján értékeltem. Abban ugyanis biztos vagyok, hogy amikor bankonként több tízmilliárd (sőt, akár százmilliárd) forintos nettó nyereség a tét, akkor a hirdetési stratégiát sem bízzák a véletlenre, és a forgalom valamint az ügyfélszám növelést tekintve alaposan kidolgozták őket, és gyanítom hogy ha csak a számokat nézzük: eredményesek is. De pénzen kívül nem lenne rossz ha néha más szempontok is kapnának egy kis súlyt. Olyanokra gondolok, mint például etika, fair play, józan ész, felelősségérzet, szakmai elhivatottság, hosszútávú gondolkozás.

#5



Roppant kínos tud lenni, ha valaki "menőnek" akar látszani, és mégis mérföldekre van tőle. A rossz emlékű K&H-t újradefiniáló csapatot azonban ez nem zavarja, sőt. Bátran ugrabugráltatnak Jamiraquai-ra (egyébként kiváló Canned Heat c. dalára) túlfűtött fiatalokat, egyben az új célcsoportot, hátha ezzel "cool" lesz a szemükben a pénzintézet. Ez a gyerek sajnos halva született. A KH kis klippjeinek és a mondanivalónak az összekapcsolása féjdalmasan eröltetett és semmilyen lényeges információt nem kapunk meg sem a bankról, sem a kínált szolgáltatásokról. Csak egy-két ködös üzenet jön át a képernyőn, például: ők "két lábbal állnak a földön"....és miért is vagyok én "királyfi"?

#4

Úgy látszik, hogy a legjobban bevált recept a családosdi, hogy a kedves célcsoport könnyen azonosulni tudjon a szereplőkkel. Több bank is lecsapott a lehetőségre. Ezzel egyben út is nyílt előttük, hogy valós problémára, korrekt megoldást nyújtsanak és ezt kommunikálják is. Általában azonban nem élnek ezzel a lehetőséggel. A családnak, hogy a célcsoport ne érezze magát szerencsétlenebbnek, kicsit ügyefogyottnak kell lennie. A Raiffeisen ennek tükrében alkotta meg saját szereplőit. Fájdalmas, hogy más különben tehetséges színházban és filmekben már bizonyított színészek botladoznak az idétlen szerepekben. Még fájdalmasabb azonban, hogy a kis nukleáris családnak ritkán van valós problémája, amire a reklám megoldással kecsegtet. Csak valami poén kapcsán beszédelegnek a bankfiókba, ahol az idomított alkalmazottak lihegve várják minden kívánságukat. A marketing guruk mentségére legyen mondva, a reklámoknak legalább a végén van néha értékelhető információtartalma, ha nem is sok, és minden egyes darabban van némi humor, volt már hogy elmosolyodtam valamelyiken.

#3



Életemben nem láttam annyira becsületes képű reklámszereplőt, mint a Provident bajuszos jó munkásemberét, aki valahogy mégis állandó hitelfelvételre szorul. Szinte látom a gondolatait: "Keményen dolgozom, eltartom a családom, mégsem jutok el sehová". Annyira nem, hogy még a hitelért is lusta elmenni a bankfiókba, helyette telefonon hívja a megmentő angyalt, aki megérkeztével már az ajtóban kártyaszerűen tárja elé a tízezreseket. A csodatévő telefonhívást kb. kéthavonta megismétli ünnepnapok előtt, és ha valami elromlik. Hogy utána miből fizeti a csillagos égig érő THM-ekkel megáldott hiteleket, azt nem tudjuk. Talán ezért nincs soha semmire se pénze...adósságcsapdába esett.

#2



A szlovákoktól importált Erste-s Veszely család hasonlóan szerencsétlenkedik mint a R. família, és hasonló módon "életszerű" problémákat tár fel. Hiszen kivel ne fordult volna még elő, hogy azért nem tudott otthon egy jót tö****ni, mert a gyerek éppen hazaért a buliból, és nincs elég hely a lakásban. A valós információközlés ellenére azért tudott mégis a dobogó második helyen végezni az Erste, mert legutóbbi akciójukban, akkor adnak az embernek +5% kamatot, ha az illető használja is hitelkártyáját. Szívesen és persze díjmentesen elbeszélgetnék azokkal, akik éltek is ezzel az akcióval, remélem nem zavar senkit, hogy egy pszichológust is hívok a beszélgetésre.

#1



A győztes a CIB állati dokija. Régi bölcsesség, hogy kisgyerekkel és aranyos állatkákkal mindent el lehet adni. A CIB-et kiszolgáló kreatív csapat nem kockáztatott, más szóval gyáva és szégyenletes, ugyanakkor minden bizonnyal hasznos stratégiát választott. Az egyes epizódoknak az égvilágon semmi köze az eladni kívánt szolgáltatásokhoz, de sebaj mert végtelenül cukimukik. A legszörnyűbb a legutolsó reklám volt, ahol a doktor úr a 101 kis dalmata közül választott egyet, a szlogen pedig: könnyű választani, valahol biztosan van CIB fiók az ön közelében is :) Ezt az átvezetést...

4 comments:

Holland said...

El kell hogy szomorítsalak. A banki marketingeseknek legtöbbször fogalmuk sincs, hogyan működik a reklám. Éppen ezért minden döntési helyzetben igyekeznek minimalizálni a felelősségüket. Tendernél inkább elküldik az anyagokat kutatásra, ahol a célközönség persze hogy kiválasztja majd az édibédi kiskutyát meg kisnyulat, meg kisbélférget. Csakhogy az hogy a reklám jól tesztel, nem azt jelenti, hogy a funkcióját is betölti. Attól, hogy anyu elsírja magát gyönyörűségében két nyuszimuszi láttán, még nem jelenti, hogy emlékezni is foga arra, hogy mit hirdettek neki.

Ja, és kösz, hogy belinkeltél, örülök, hogy megihletett az írás;-)

Andras said...

Nem asztalom a marketing, de külföldön láttam jó példát, például a banki reklámokra, egy kis viccel és kreativitással, hogy lehet vonzóbbá tenni egy reklámot.

Az angol (és egyre jobban terjedő) Barclays Bank biztos nagyobb költségvetéssel dolgozik, mint a magyarok. Rowan Atkinson, Samuel L. Jackson, Jennifer Aniston, a Greenwing sztárjai...
(Sztárok és poénok.)

A Nationwide kreált egy szemünkben elképzelt átlagbankárt, kövér, szemüveges, béna vicceket elsütő öltönyös férfit.
Egyenesen a vevők szemébe mondja a kedvezőtlen ajánlatait, apróbetűs részeket és csak mosolyog rájuk, miközben egekbe szökő kamatokkal akarja őket meggyőzni, hisz ez jár, a banknak is meg kell élnie.
Szegény ügyfélnek persze marad választása és besétál boldogan egy Nationwide fiókba...

Hirtelen ezek jutottak eszembe, mert ezek több hónap után is eszembe jutottak.

Akit jobban érdekel, a youtube-on talál bőven ilyen reklámokat, sajnos nem mindet. A kedvenceimet nem találtam. :( :)

Faluvégi Balázs said...

holland: ebben te jobban otthon vagy, nem tudtam hogy ennyire szomorú még banki berkeken belül is, ami zajlik.

A nyuszimuszis dolog feltételezésem szerint csak a figyelemfelkeltésre kell, a többivel pedig a brand-et próbálják építeni. De ez csak egy laikus tipp :)

andras:

ezt találtam Natinwide hirdetésként, egész vicces:

http://www.youtube.com/watch?v=QRbNCjDsVs4

Andras said...

Megkésve bár...

3 hónappal később megtaláltam azt a Barclays reklámot, amire anno hivatkoztam. Gondoltam, pontot teszek ennek az ügynek a végére is. Ha hasznos nem is, de viccesnek mindenképp az. :)

Így is lehetne reklámozni a hitelkamatokat.

http://video.aol.com/video-detail/new-barclaycard-advert-with-julian-and-stephen/4064212442

És a Nationwide kis testes figurája is:
http://www.youtube.com/watch?v=H--tdhf1DPg

http://www.youtube.com/watch?v=8Lgbs6A2glk