Friday, August 31, 2007

A luxuslakás vásárlás

Ügyfél: - Jó Napot Kívánok? Önök az építtetői ennek a szép társasháznak? Most nyertem meg a lottót, szeretnék itt venni egy szép lakást.
Építtető: -Igen, nézzen körül nyugodtan.
Ü: - Gyönyörű. Mit tanácsolnak, északi vagy déli fekvésű lakást vegyek?
É: - Sajnálom, nem adhatok tanácsot.
Ü: - Miért?
É: - Tiltja a törvény.
Ü: - Érdekes. Van egy másik kérdésem is. Sok a környéken a kocsifeltörés? Mert ha igen, akkor inkább veszek mélygarázst is.
É: - Sajnálom, de nem válaszolhatok a kérdésére.
Ü: - Miért?
É: - Tiltja a törvény.
Ü: - Furcsa. De engem semmi sem érdekel, tele vagyok pénzzel, kell nekem a lakás. Hol írhatom alá a szerződést?
É: - Itt semmiképpen sem, velünk nem szerződhet.
Ü: - Miért?
É: - Tiltja a törvény.
Ü: - Akkor kivel kell szerződnöm?
É: - Kérem fáradjon el az XXXX ingatlanforgalmazó hálózat valamely tagjához, ott tudja megvenni a lakást.
Ü: - De ott gondolom más lakóparkok lakásait is árulják, nem?
É: - De igen.
Ü: - Akkor lehet, hogy ott megpróbálnak rábeszélni, egy másik lakásra. Ez önöket nem zavarja?
É: - Nem vagyunk tőle felhőtlenül boldogok, ez tény.
Ü: - Akkor miért szerződtek le velük?
É: - Ezt írja elő a törvény.
Ü: - Hmm, és miért nem csinálnak egy másik céget, ami belép az ingatlanforgalmazó hálózathoz?
É: - Gondoltunk erre, de a másik cégben nem lehet a cégünk egyetlen tagja, alkalmazottja sem tulajdonos, sem munkatárs.
Ü: - Miért?
É: - Tilja a...
Ü: - ...tudom: a törvény.
É: - Szerencsére van egy kedves ismerősünk, aki ügynökként leszerződött az ingatlanforgalmazó céggel, csak egy saroknyira van innen.


Ü: - Jó napot, az egy saroknyira lévő ingatlan építtetője mondta, hogy itt tudok venni a lakásokból.
Ingatlanforgalmazó Ügynöke: - Jó helyre jött.
Ü: - Hol írhatom alá a szerződést?
IÜ: - Az nem olyan egyszerű, uram.
Ü: - Miért?
IÜ: - A törvény miatt. Először le kell szerződnie az ingatlanforgalmazó céggel. Ők fogják a lakását nyilvántartani.
Ü: - Feltétlenül szükség van rájuk? Hiszen nem is ismerem őket!
IÜ: - Igen.
Ü: - Van ennek a szerződésnek valami anyagi vonzata.
IÜ: - Van. Szerződéskötési, majd éves díjat is kell fizetnie.
Ü: - Nem lehet ezt a lakás árába beszámítani?
IÜ: - Nem, tiltja a törvény.
Ü: - Elképesztő. Mindegy, nekem még így is kell a lakás. Már csak azt nem tudom eldönteni, hogy északi vagy déli fekvésű legyen. Ön szerint?
IÜ: - Sajnos nem adhatok tanácsot.
Ü: - A törvény miatt, ugye?
IÜ: - Pontosan.
Ü: - Nos, akkor jobb lesz ha a döntés előtt elmegyek egy olyan ingatlantanácsadóhoz, aki nincs leszerződve senkivel, és tényleg független.
IÜ: - Az nem fog menni.
Ü: - Miért?
IÜ: - Tudja, a törvény előírja, hogy senki sem adhat tanácsot, csak akkor ha foglalkozik ingatlanforgalmazással is.
Ü: - De hát ön foglalkozik ingatlanforgalmazással.
IÜ: - Ez igaz, de csak mint az ingatlanforgalmazó ügynöke. Tanácsot csak akkor adhatnék, ha még felvennék 5 embert, és YYY millió Ft-ra emelném cégünk alaptőkéjét.
Ü: - Miért tenné ezt? Hiszen a tanácsadához nem kell plusz 5 ember, ennyi pénz pedig pláne nem, egyedül is tudna válaszolni...
IÜ: - Nekem mondja? Csak hát...
Ü: - Ezt írja elő a törvény?
IÜ: - Bezony.
Ü: - Tudja mit eldöntöttem, legyen a déli fekvésű! Hol kell aláírni az ingatlan adásvételi és az ingatlaforgalmazóval kötendő szerződést?
IÜ: - Előtte még minősítenem kell Önt, uram.
Ü: - Tessék?
IÜ: - Kérem válaszoljon az alábbi kérdésre: Milyen céllal veszi az ingatlant?
Ü: - Gondoltam laknék benne...bár befektetésnek sem rossz...
IÜ: - HOHÓ! Ez utóbbi miatt további kérdésekre kell válaszolnia.
Ü: - Jaj. Nem lehetne, hogy csak simán megveszem a lakást, aláírok mindent, fizetek és kész?
IÜ: - Nem lehet, kérem. Előírja a törvény. A következő kérdés: Mekkora az ön jövedelme, annak forrása?
Ü: - Semmi köze hozzá.
IÜ: - Ha nem válaszol, ugrott a lakás.
Ü: - Bocsánat. ZZZ millió Ft-ot keresek, de nyertem a lottón.
IÜ: - Akkor mondja el milyen vagyontárgyai vannak.
Ü: - Ezt is a törvény miatt?
IÜ: - Ördöge van.
Ü: - Van egy talicskám, néhány öreg bútorom, és egy 14 éves Ladám.
IÜ: - Ezekkel a vagyontárgyakkal, az Ön minősítése miatt nem veheti meg a lakást.
Ü: - Viccel? De hát most nyertem a lottón! Csak most kezdem el felhasználni a pénzt.
IÜ: - Esetleg, ha hoz erről igazolást, akkor megpróbálhatjuk.
Ü: - Hozok!
IÜ: - Nos, akkor nincs más hátra, mint letenni a vizsgát.
Ü: - Milyen vizsgát???
IÜ: - Hogy rendelkezik-e kellő tapasztalattal és ismeretekkel az ingatlanvásárlás veszélyeiről.
Ü: - Felnőtt ember vagyok, most nyertem milliárdokat, és nem vehetem meg vizsga nélkül, amit szeretnék?
IÜ: - Tudja, a törvény...
Ü: - Mi lesz, ha nem sikerül a vizsga?
IÜ: - Akkor ugrott a lakás.
Ü: - Akkor jobb lesz, ha hazamegyek és előbb megtanulom amit kell, mindenképpen sikerülnie kell. Tud adni valamilyen könyvet erről?
IÜ: - Nincs ilyen. Tudja a törvény nem írja elő, hogy legyen, és hiába beszélnek róla, az iskolában sem tanítanak ilyen ismereteket.
Ü: - Ajjaj. Nem beszélhetnénk meg, hogy személyesen leül velem, és elmagyarázza nekem a vizsga anyagát?
IÜ: - Megtenném, de az ingatlantanácsadásnak minősülne, amit ugye én nem végezhetek.
Ü: - ...a törvény miatt...
IÜ: - Ahogy mondja!
Ü: - Miért hoznak ennyi furcsa jogszabályt a parlamentben?
IÜ: - Csakis az ÖN érdekében.

Abszurdnak tűnik? Szerintem is, hiszen ha az országgyűlés elfogadja a PM előterjesztését a Tőkepiaci törvényről, és a Befektetési Vállalkozásokról, akkor egyes befektetési termékek területén ehhez nagyon hasonló helyzet fog kialakulni. Csak erős idegzetűeknek és türelmeseknek:

TPT

BVT

3 comments:

Gabor Forgacs said...

Azért szeretek itt élni, mert jól lehet szórakozni. 8)

Anonymous said...

Hát én meg nem. A megszorításoktól sem kaptam röhögőgörcsöt. Legalább szept 1-től egy kis vállalkozássegítő szabályokat vezettek be. Végre egy létrafok, hogy kimásszunk a gödörből.

Faluvégi Balázs said...

A megszorításoknak esetenként még van is értelme. A bejegyzésben szereplő párbeszédben viszont arra is rá akartam világítani, hogy a mostani tervezet jó pár pontja TELJESEN ÉRTELMETLEN. Nem jó senkinek. Sem az államnak, sem a felügyelő hatóságoknak, sem a cégeknek, sem az ügyfeleknek. Talán csak a papírgyáraknak és a szoftvercégek egy nagyon szűk csoportjának, de még nekik sem biztos.

Egyébként nagyrészt nem is magyar sajátosságokról van szó.