Három szakmai szervezet, gyakorlatilag a teljes pénzügyi és ingatlanbefektetési szakma nyílt levélben fordult a kormányzathoz, amelyben a hazai tőkepiacot élénkítő lépések bevezetéséért lobbiznak. A javaslatokat öt pontba szedték, részletes cikk itt olvasható (forrás: Origo.hu). Itt csak az egyes pontok lényegét, és az ahhoz fűződő kommentáromat írom le.
"1. A szakma nemzetközi gyakorlaton és tapasztalatokon nyugvó Hosszú Távú Befektetési Számla bevezetését javasolja a magyar piacon, mellyel a kormányzat támogatná és ösztönözné a lakosság hosszú távú tőkepiaci befektetési kedvét."
Nagyon jó ötlet. Különösen pozitív az, hogy már eleve elvetik azt a rendkívül konzervatív meglátást, hogy a 3 évig egy adott értékpapírt kelljen tartani, ehelyett csak annyi az adómentesség feltétele, hogy a számlán maradjon a pénz.
Reméljük a kormányzat végre napirendjére tűzi a kérdést, az ötlet ugyanis lassan három éves.
"2. A javaslat szerint az ingatlanadó bevezetésével egy időben biztosítani kellene a tőkepiac és az ingatlanpiac közötti átjárhatóságot, a lakossági megtakarításokat illetően adózási és illetékfizetési szempontból. Vagyis ne kelljen 25 százalékos forrásadót fizetni az ingatlan eladása után azoknak, akik ezt a pénzt a nyugdíjpénztárukba, a nyugdíj-előtakarékossági számlájukra vagy az egyes pontban javasolt hosszú távú befektetési számlájukra fizetik be"
Szintén jó ötlet. Számos ügyfélnél tapasztalom, hogy nem éppen optimális - főként lakásokból álló - vagyonukat a szerencsétlen adó és illetékszabályok miatt konzerválják. Talán annyit tennék hozzá, hogy eleve meg kellene különböztetni a pénzügyi és a reálbefektetések adózása közti eltéréseket.
"3. A javaslattevők szorgalmazzák, hogy a középiskolai pénzügyi oktatás kerüljön be a Nemzeti Alaptentervbe(...)."
A javaslat megint csak nem új, és talán erre lenne a legnagyobb szükség. A kormányzat oldaláról minden alkalommal pozitívan fogadták a kezdeményezést, de ez inkább csak udvariassági gesztus volt, és évek óta nem történt konkrét előrelépés az ügyben. Abban 80%-ig biztos vagyok, hogy ez csak idő kérdése.
Az jó lenne, ha a szakmai szervezetek jobban összefognának az ügyben, mert ma több kezdeményezés is fut egymással párhuzamosan. Ezt a saját tapasztalatom is mondatja velem, mert például a Junior Achivement Alapítvánnyal dolgoztunk együtt egy tankönyvön, és más remek anyagok is vannak, amelyek még nagyobb támogatással készültek, de a Nemzeti Alaptantervig egyelőre egyik sem jutott el.
"4. A szakmai szervezetek arra kérik a kormányzatot, hogy vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy a hazai vállalatok tőzsdére lépését a társasági adón keresztül motiválják, hiszen a tőzsde nemcsak nagyobb átláthatóságot és komolyabb versenyhelyzetet teremt, hanem ezen keresztül nagyobb társasági adóalapot is jelentene a költségvetésnek. Azt is kérik a kormánytól, hogy a privatizáció előtt álló cégeknél (MVM Zrt., ÁAK Zrt., MÁV Cargo Zrt., Magyar Posta Zrt., Szerencsejáték Zrt.), és a hosszabb távon állami tulajdonban maradó társaságoknál is fontolja meg a tőzsdére való bevezetés lehetőségét."
Alapvetően minkettő pozitív hatású, és a költségvetésnek inkább több, mint kevesebb bevételt hozna nagy valószínűséggel. A javaslat első részének hatásai kapcsán szkeptikus vagyok, nem hinném hogy a döntéshozatalban jelentősen közrejátszana a társasági adó kedvezmény, a tőzsdére lépés alapvető stratégiai döntés, egészen más motivációk alapján. Más szóval: ha egy cég tőzsdére akar menni, akkor ezt meg fogja tenni adókedvezmény nélkül is, ha nem akar, akkor adókedvezménnyel nem lehet rávenni.
A privatizáció a nyilvánosság számára, majd tőzsdei bevezetés jó ötlet, eddig bevált.
"5. A nyílt levél megfogalmazói javasolják végül, hogy a tőzsdére bevezetett befektetési jegyek a részvényekhez hasonlóan legyenek adóztatva."
Abszolút jogos sőt. Amíg a részvényeknél lehet nettósítani az adóalapot (a nyereségekből levonható a veszteség), addig ezt a befektetési alapoknál nem lehet megtenni. Például, ha egy abszolút hozamú alapon keresel egy évben 500 000 Ft-ot, és egy részvényalapon veszítesz 400 000 Ft-ot, akkor ma az 500 000 Ft utáni 20%-ot le kell adózni, így a teljes nyereséged eltűnik. Ezért nemcsak a tőzsdei, hanem az összes befektetési jegynél bevezetném a nettósítás lehetőségét.
Van az ilyen jellegű konferenciáknak, javaslatoknak általában még egy közös üzenete, akár kimondják, akár nem: "A magyarok itthon fektessenek be, ne menjen külföldre a tőke". Bár logikus és érthető, hogy miért mondják ezt, egy globalizálódó, sőt tőkepiacokat tekintve gyakorlatilag teljesen globalizált világban ezt szélmalomharcnak látom. Akkor fektessünk be itthon ha megéri, és ne azért mert magyarok vagyunk.
De ettől függetlenül a tőkepiac élénkítésére itthon - főleg a lakosság felrázásával - nagy szükség van, és ez meg is fog történni, a kérdés csak az, hogy milyen tempóban következik be.
"1. A szakma nemzetközi gyakorlaton és tapasztalatokon nyugvó Hosszú Távú Befektetési Számla bevezetését javasolja a magyar piacon, mellyel a kormányzat támogatná és ösztönözné a lakosság hosszú távú tőkepiaci befektetési kedvét."
Nagyon jó ötlet. Különösen pozitív az, hogy már eleve elvetik azt a rendkívül konzervatív meglátást, hogy a 3 évig egy adott értékpapírt kelljen tartani, ehelyett csak annyi az adómentesség feltétele, hogy a számlán maradjon a pénz.
Reméljük a kormányzat végre napirendjére tűzi a kérdést, az ötlet ugyanis lassan három éves.
"2. A javaslat szerint az ingatlanadó bevezetésével egy időben biztosítani kellene a tőkepiac és az ingatlanpiac közötti átjárhatóságot, a lakossági megtakarításokat illetően adózási és illetékfizetési szempontból. Vagyis ne kelljen 25 százalékos forrásadót fizetni az ingatlan eladása után azoknak, akik ezt a pénzt a nyugdíjpénztárukba, a nyugdíj-előtakarékossági számlájukra vagy az egyes pontban javasolt hosszú távú befektetési számlájukra fizetik be"
Szintén jó ötlet. Számos ügyfélnél tapasztalom, hogy nem éppen optimális - főként lakásokból álló - vagyonukat a szerencsétlen adó és illetékszabályok miatt konzerválják. Talán annyit tennék hozzá, hogy eleve meg kellene különböztetni a pénzügyi és a reálbefektetések adózása közti eltéréseket.
"3. A javaslattevők szorgalmazzák, hogy a középiskolai pénzügyi oktatás kerüljön be a Nemzeti Alaptentervbe(...)."
A javaslat megint csak nem új, és talán erre lenne a legnagyobb szükség. A kormányzat oldaláról minden alkalommal pozitívan fogadták a kezdeményezést, de ez inkább csak udvariassági gesztus volt, és évek óta nem történt konkrét előrelépés az ügyben. Abban 80%-ig biztos vagyok, hogy ez csak idő kérdése.
Az jó lenne, ha a szakmai szervezetek jobban összefognának az ügyben, mert ma több kezdeményezés is fut egymással párhuzamosan. Ezt a saját tapasztalatom is mondatja velem, mert például a Junior Achivement Alapítvánnyal dolgoztunk együtt egy tankönyvön, és más remek anyagok is vannak, amelyek még nagyobb támogatással készültek, de a Nemzeti Alaptantervig egyelőre egyik sem jutott el.
"4. A szakmai szervezetek arra kérik a kormányzatot, hogy vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy a hazai vállalatok tőzsdére lépését a társasági adón keresztül motiválják, hiszen a tőzsde nemcsak nagyobb átláthatóságot és komolyabb versenyhelyzetet teremt, hanem ezen keresztül nagyobb társasági adóalapot is jelentene a költségvetésnek. Azt is kérik a kormánytól, hogy a privatizáció előtt álló cégeknél (MVM Zrt., ÁAK Zrt., MÁV Cargo Zrt., Magyar Posta Zrt., Szerencsejáték Zrt.), és a hosszabb távon állami tulajdonban maradó társaságoknál is fontolja meg a tőzsdére való bevezetés lehetőségét."
Alapvetően minkettő pozitív hatású, és a költségvetésnek inkább több, mint kevesebb bevételt hozna nagy valószínűséggel. A javaslat első részének hatásai kapcsán szkeptikus vagyok, nem hinném hogy a döntéshozatalban jelentősen közrejátszana a társasági adó kedvezmény, a tőzsdére lépés alapvető stratégiai döntés, egészen más motivációk alapján. Más szóval: ha egy cég tőzsdére akar menni, akkor ezt meg fogja tenni adókedvezmény nélkül is, ha nem akar, akkor adókedvezménnyel nem lehet rávenni.
A privatizáció a nyilvánosság számára, majd tőzsdei bevezetés jó ötlet, eddig bevált.
"5. A nyílt levél megfogalmazói javasolják végül, hogy a tőzsdére bevezetett befektetési jegyek a részvényekhez hasonlóan legyenek adóztatva."
Abszolút jogos sőt. Amíg a részvényeknél lehet nettósítani az adóalapot (a nyereségekből levonható a veszteség), addig ezt a befektetési alapoknál nem lehet megtenni. Például, ha egy abszolút hozamú alapon keresel egy évben 500 000 Ft-ot, és egy részvényalapon veszítesz 400 000 Ft-ot, akkor ma az 500 000 Ft utáni 20%-ot le kell adózni, így a teljes nyereséged eltűnik. Ezért nemcsak a tőzsdei, hanem az összes befektetési jegynél bevezetném a nettósítás lehetőségét.
Van az ilyen jellegű konferenciáknak, javaslatoknak általában még egy közös üzenete, akár kimondják, akár nem: "A magyarok itthon fektessenek be, ne menjen külföldre a tőke". Bár logikus és érthető, hogy miért mondják ezt, egy globalizálódó, sőt tőkepiacokat tekintve gyakorlatilag teljesen globalizált világban ezt szélmalomharcnak látom. Akkor fektessünk be itthon ha megéri, és ne azért mert magyarok vagyunk.
De ettől függetlenül a tőkepiac élénkítésére itthon - főleg a lakosság felrázásával - nagy szükség van, és ez meg is fog történni, a kérdés csak az, hogy milyen tempóban következik be.
1 comment:
Sajnos olyan országban élünk ahol az ilyen ötleteket igen hosszan lehetne sorolni. Akár egy ilyen csomag része is lehetne, a céges részvényopciók adóztatásának újraszabályozása. Milyen szép is lenne, ha egy induló kis cég részvényopciókkal tudná motiválni az alkalmazotjait.Ezzel szemben a magyar valóság igen elkeserítő. Elnézést az angol nyelvért.
In case the employee exercises an option in 2007 under an SOP he/she has signed on after 31 August 2005 and the income obtained from the foreign stock broker amounts to 100.000 HUF the employee shall pay (having over 1.700.000 HUF consolidated income) 36% personal income tax plus 29% social security contribution plus 7% health care contribution plus either 8.5% pension contribution or 0.5% pension contribution and 8% private pension fund membership fee. The total tax liability is 80.500 HUF and net income is 19.500 HUF.
If the consolidated tax base is in excess of 6.748.850 HUF 4% additional solidarity tax i.e. 4.000 HUF shall be payable. The total tax liability is 84.500 HUF and net income is 15.500 HUF.
Vajon melyik cég akarná az alkalmazottak motiválását ilyen módon megoldani, ha 100 000 FT-ból 15 500 FT -ot kap meg a munkavállaló.
Ja persze mit is várunk olyan politikai kultúrában, ahol az ötlettelenség és a hozzánemértés miatt a bevétel növekedést csak a már biztos adófizetők terheinek növelésével látják elérhetőnek.
De van még egy ennél is egyszerübb ötletem arra, hogyan élénkítsük a hazai tőkepiacot. Ne mi legyünk az OECD országok közül a legnagyobb adóterheléssel élők! Mert igen, mi vagyunk.
2006-ban a teljes adóterhelés 77.7% volt több mint 20% -al magasabb mint svédországban.
Külön figyelmetekbe ajánlom a "Threshold multiple AW" oszlopot ami azt mutatja, hogy az átlagkereset hányszorosától kell a legmagasabb adókulcsot fizetni az egyes országokban.
http://www.oecd.org/dataoecd/44/2/1942506.xls
Post a Comment