Sunday, February 04, 2007

Néha a profi szakemberek, újságírók is ordas hibákat követnek el, vagy elképesztő mértékben csúsztatnak. Hogy ennek a szándékos átverés, a figyelem felkeltése, vagy a szimpla butaság az oka, azt nehéz megmondani.

A Forbes magazin minden évben közzéteszi az amerikai football csapatok becsült értékét, és a hozzájuk tartozó üzlet főbb aspektusait. Mondhatnánk, hogy ez minket nem érdekel, de érdemes kiemelni, hogy a világ 10 legértékesebb sport csapatából 8 ebből a sportágból jön (a maradék kettő a labdarúgásból: Manchaster United és Real Madrid). A tavalyi bevezető szöveg egy részlete:

"This year the average NFL team is worth $898 million, 211% more than when Forbes began calculating team values eight years ago. Look at it this way: Football team values have increased 11 times more than the S&P 500 since 1998."

A Forbes azt sugallja, hogy a csapatokba való befektetés hihetetlen bomba üzlet volt. A 8 év alatti 211%-os hozam, éves szinten 15,23%, ami nagyon szép adat, de már önmagában némileg árnyalja a fenti képet. Az S&P 500 1998 végén 1300 pont környékén volt, akkor 1400-tól nem messze volt, ami 1,3%-os éves hozamot mutat. Tudjuk jól, hogy a részvénypiac hosszútávú hozamai ennél sokkal magasabbak, 10-11% környékén vannak az S&P 500 esetén. Még ha ez vissza is esik a jövőben, akkor is jóval több lesz, mint 1,3%. A Forbes újságírói azonban önkényesen kiválasztották a kezdő időpontot, mondván, akkor kezdték kalkulálni a football csapatok értékeit. Csakhogy akkor a részvényindex éppen csúcsra volt járatva, egy elképesztő emelkedés után, 8 év után nem megháromszorozta, hanem megnégyszerezte az értékét. Eközben pedig az NFL csapatok értéke alig-alig nőtt.

Amikor úgy hasonlít valaki hozamokat össze, hogy feltűnően egy kezdő időponthoz ragaszkodik, főként ha ez az időszak nagyon rövid, akkor gyanakodjunk és nézzük meg a teljes képet. Pláne, ha a hozamokat el is osztja egymással.

---

Hogy megint erről a sportról hozok példát, az nem véletlen: ma hajnalban rendezik az amerikai football legnagyobb ünnepét, a döntőt: a Super Bowl-t. Az alábbi post-ban szereplő Peyton Manning élete legnagyobb csatájára készül az NFL legjobb védelme ellen. Akit érdekel, az már 22:45-től tudja nézni a beharangozót a Sport 1-en, ahol a döntőt helyszínről 1 órával később kezdik.
Érdekesség még, hogy ilyenkor adják el a legdrágábban a reklámidőket a TV társaságok, ami nem csoda, hiszen amerikában 150 millió ember, világszerte több-kevesebb ideig 1 milliárd fő követi az eseményeket. Egyetlen 30 mp-es reklám szpot ára 2,6 millió dollár, vagyis több mint 500 millió forint! (a Sport 1-en ezeket (sajnos-nem sajnos) nem lehet látni)

---

Sokan kérték tőlem az előadásaink alatt, hogy írjak bővebben az abszolút hozamú befektetésekről. Örülök, hogy ilyen nagy érdeklődés van erre, a cikket megtaláljátok itt:

Publikációink

No comments: