Thursday, February 15, 2007

Churn 'em and Burn 'em - update

Sok reakciót kaptam az előző bejegyzésre, ahol az ügyfeleket szándékosan kiszipolyozó, alulképzett brókereket kritizáltam. A téma érzékenysége miatt főként email-ben írtak. Két levélre szeretnék itt válaszolni, illetve szeretném kiemelni.

- Nem önmagában a hideghívással, közvetlen megkereséssel van a baj. Pláne nem önmagában a brókercégekkel. Nem is a Cseh nemzettel... Akiket kritizáltam, azok a "Churn 'em and Burn 'em" filozófiát magukénak valló, ügyfelet szándékosan mindenben beugrasztó és túlkereskedés miatt tranzakciós díjon etikátlanul kereső brókerek. A helyzet 2006 végén/2007 elején az, hogy történetesen két cseh háttérrel rendelkező brókercég csinálja ezt szisztematikusan.

-Az egyik ilyen cégnél korábban dolgozó olvasótól kaptam egy levelet, amit itt kivonatolva közlök, a konkrétumokat kiszedve. Jól világított rá, hogy nem a gyorsan felvett, szakmai tudás nélküli, telefonálgató fiatalok a hibásak, akik általában át sem látják, hogy milyen kárt okoznak, hanem azok, akik őket kinevelik és utasítgatják.

"(...)Az egyik ilyen BRÓKERCÉGNÉL dolgoztam több, mint két hónapot. Pénzügyi főiskolára járok és imádom a technikai elemzést. Több, mint egy éve kezdtem el vele komolyabban foglalkozni. Munka mellett mindig ezzel töltöttem az időmet. (...)Önöktől is folyamatosan kapom az információt. Tőzsdézek és nagyon érdekel a dolog. Ezért amikor megkeresett ez a CÉG örültem, hogy belekóstolhatok és bíztam benne, hogy sokat fogok tanulni. Tanultam is… Már az oktatásukon okosabbnak éreztem magam , ami már bajt jelentett, de gondoltam nem lehet mindent egyszerre elmondani. Furcsa volt, hogy nem érdekelt senkit mennyire értek vagy nem értek hozzá. Mint később kiderült azért, mert olyan embereket kerestek akinek semmi közük ehhez a világhoz..

Mindegy bizakodtam, hogy majd a „plazmatévésmonitoros” teremben !!! Még egyszer mondom imádom a technikai elemzéseket. Aztán jött a hideg zuhany …:

- hívni embereket, akik azt sem tudják mi befektetés
-
akik azt sem tudják mi a tőzsde
-
akik azt sem tudják mi a bróker
-
akik csak a bankbetéteket ismerik a maguk 7 % hasznukkal (mert az a biztos)
-
meg akik tojnak a fejemre

Talán annyira nem voltam gyenge és csak nagy cégek vezetőit hívtam, ezért nagyon hamar meglettek az első ügyfeleim. Örültem, hogy megy ez csak csinálni kell. Eladásra kínáltuk a XXXXXXX részvényeit, de mire megkötöttük a szerződéseket meg a papírmunkát egy jelentős támasz esett el és én nem vettem meg a részvényeket. Számos bróker közül csak én nem vettem. Mondták így sosem lesz pénzem… Igazuk volt. Nem voltam hajlandó a saját nyereségem érdekében odadobni azokat az embereket , akiket meggyőztem, hogy a részvényekkel igenis lehet pénzt keresni…XXX USD -ről pár nap alatt XXX- ra esett a részvény.

Magam nem vehettem részvényeket csak ha a menedzser jóváhagyta és mivel nem nagyon értette mit mondok így nem volt sikeres az eszmecserénk.

Közben pedig mindenki telefonált és telefonált….

Az emberek akik ott dolgoznak nem akarnak rosszat csak nem értik, hogy mire megy ki a játék. Valamivel több, mint két hónap után kiléptem és velem azok akiknek elmondtam, hogy én miért lépek ki. Akkor megértették ők is. Ezért azt gondolom, hogy nem ezek a fiatal „brókerek” a hibásak hanem azok akik engedélyezik az ilyen hazárdjátékot. Nem csak rájuk üt vissza hanem a magyar cégekre is. Ezt sajnálom igazán.(...)"

Még egyszer köszönöm a levél írójának, hogy megoszthattam a blog többi olvasójával is a tapasztalatait.

---

"...and now for something completely different:"

Sokszor kérdezték már ügyfelek, érdeklődők, hogy mit érdemes elolvasni.

Könyvek:

http://www.tozsdeliga.hu/?p=oktatas&alcsop=49

Cikkeknél hírforrásoknál eddig bonyolultabb volt a helyzet. Itt van viszont egy link, amin folyamatosan jelölöm, hogy mit ajánlok, és a lényeget a szoftver automatikusan kiszedi a lényeget:

http://www.google.com/reader/shared/02369655243231056798

RSS olvasóba is betehető, így gyorsan kap vki értesítést, ha új ajánlott cikk került fel.

No comments: