Tuesday, October 24, 2006

Kultfilmek és pénzügyi cégek hirdetése

Valószínűleg véletlen, hogy az utóbbi hetekben két pénzügyi cég is egy-egy kultfilm ismert jelentsorát felhasználva alakította ki kampányát. Mindkét filmet a legjobak között tartom számon. Eleinte zavart, hogy reklámokban "alacsonyítják le" ezeket, de bevallom: egyre inkább tetszik a dolog. Jó látni, hogy művészileg kiemelkedő színvonalú, és komoly mögöttes mondanivalót magukban hordozó művek hatást gyakorolnak, ha nem is az adott pénzügyi cégek vezetőire, de az őket kiszolgáló kreatív stábra, és ezen keresztül a vállalat kulturájára is.

Az egyik hirdetés a Budapest Bank Mikro Expressz Hitelét hivatott népszerűsíteni. Tudjátok, ez az amiben a kutyakozmetika egy szűk helységben van, majd gyors vágásokkal átjutunk a hitelkérelmen és ott találjuk magunkat a kibővített helységben. A kutyakozmetika tulajdonosa felkiált: "Ez gyorsan ment!". A vágásokkal vett rész forrása egyértelműen a Rekviem Egy Álomért című zseniális film, amely a drogok és azok függőséget kialakító hatásairól szól. A gyors vágásos rész végén látható pupilla is erre utal. A film és a reklám témaválasztása között itt nincs összefüggés, az alkotók egyszerűen felhasználtak egy remek technikai, vágási megoldást, érzékeltetve a hitelbírálat sebességét. Arról nincs információm, hogy a reklámban tett ígéret valóban megvalósul-e a gyakorlatban.

A másik reklám már mélyebben "értelmezi újra"az általa felhasznált filmet. A hirdetés a Brokernet-et népszerűsíti. A reklám főhőse, Gábor az élet apró mozzanataival igyekszik azonosítani magát a nézővel. És tényleg: én is utálom ha túl sok jeget tesznek az üdítőbe, és nem szívesen érek hozzá a kilincshez nyilvános mosdóban. (fiam még nincs). A felsorolás végén jelzik, hogy független pénzügyi tanácsadóval, a Brokernet munkatársával igyekszik Gábor intézni a pénzügyeit. A reklám alapötlete az Amelie Csodálatos Élete c. francia film, pár éve elsöprő világsiker volt. Bájával, természetességével, humorával mindenkit levett a lábáról. A hazai reklám alkotói olyannyira rájátszanak erre, hogy még a hazai szinkronhangot is felkérték narrátornak. A reklám tehát marketing oldalról zseniális, szakmai oldalról viszont aggályos.

A Brokernet jelen pillanatban elsősorban nem vegytiszta független, és az ügyfél érdekeit a végsőkig szem előtt tartó pénzügyi tanácsadó. Egyrészt elsősorban ők életbiztosításokkal, illetve unit-linked termékeket értékesítő hálózat. Ez önmagában nem probléma, a világ számos országában működik hasonló,MLM-szerű hálózat. Az viszont már furcsa, ha valaki bizonyos pénzügyi termékek értékesítését azonosítja a pénzügyi tanácsadással. A másik probléma abból fakad, hogy a Brokernet legtöbb ügynöke túl keveset tud ahhoz, hogy valódi pénzügyi tanácsadónak mondhassa magát. Ez nem az ő hibájuk: pár napos, hetes, vagy akár hónapos képzés erre egyszerűen kevés. Ezek alapján valószínűsíteni lehet: a reklámban sugallt kép nem feltétlenül áll teljes összhangban a gyakorlattal.

Viszont: számos jel utal arra, hogy a jövőben ez egyre kevésbé lesz így. Ismerőseim elmondása alapján a cég egyre nagyobb hangsúlyt fektet az oktatásra, ez több éves folyamat már náluk. Emellett a termékek köre is egyre jobban bővül, és talán csökken a méregdrága, illikvidnek mondható életbiztosítások aránya. A Brokernet számos kiadványt támogat, és jelentős összeget adományozott az Öngondoskodás Alapítványnak. Emellett az ügynökeik, ha némely esetben gyenge tájékozottságról is tesznek tanúbizonyságot, mindig hangsúlyozzák a hosszú távú megtakarítások jelentőségét (persze a saját jól felfogott érdekük miatt is). Sőt, maga a reklám is mintha a brand terjesztésén felül a cég újradefiniálását jelentené. Ha így van, az jó hír nemcsak nekik, hanem a hazai pénzügyi kultúrának is. Remélem jól gondolom.

4 comments:

krisztián said...

Szervusz Balázs!

Én dolgoztam a Brokernetnél, és úgy gondolom, igazad van. A tanfolyam egynapos, ezen megtanítják az embert eladni. Nem a pénzügyi képzés a lényeg, hiszen mlm-ről van szó. Az a lényeg, hogy minél többet értékesítsenek, minél kevesebb ismerettel, már az első naptól. A következő, heti rendszerességű képzések is mindig a lelkesítésről és az eladásról szólnak. Ugye, egy mlm-ben a marketing a lényeg, és a minél nagyobb számú értékesítés, nem pedig a szakmai ismeret (az mlm természetéből adódóan). Pénzügyi képzésre akkor jogosult valaki, ha már nagyon sok unit linked-et értékesített, csapatával együtt, és magasabb pozícióba jutott.

Én ezt egy kicsit veszélyesnek tartom.

Üdvözlettel, K

krisztián said...

Mégegy; igazad van abban is, hogy nem független a cég. Saját termékeiket értékesítik, és mindig versenyekkel teszik érdekeltté a munkatársakat abban, hogy melyik terméket kell értékesíteni.

Faluvégi Balázs said...

Nagyjából egyetértünk.

Nincs azzal gond, hogy vki MLM hálózatot épít, de pár nap, vagy pár hónap képzés után sem lesz valakiből pénzügyi tanácsadó.

Anonymous said...

Tiszteletem!

Érdeklődnék, hogy él-e ez a fórum!

Tisztelettel:
v.s.