Az elmúlt napok legfontosabb híre kétségkívül a magyar légitársaság leállása volt, a sajtót bejárták a járatok törlésének, a reptereken ragadt utasoknak a képei. Nyilván néhány konkurenst kivéve itthon senki sem örül ennek a hírnek, sajnáljuk a (remélhetőleg átmenetileg) munka nélkül maradt több ezer alkalmazottat és a kárt szenvedett utasokat. Velem is történt már olyan, hogy a repülőtéren tudtam meg, hogy percekkel korábban törölték a járatomat, át tudom érezni mit érezhettek azok, akik most a Malévval utaztak volna. Ezért egy akciót is meghirdetek, amelyben a rosszul járt Malév utasok repülőjegyük árát beszámíthatják a 14 órás oktatási anyagot tartalmazó DVD csomagunk árába, vagyis ehhez akár díjmentesen is hozzájuthatnak. A részleteket itt találod.
Az, hogy miért történt ez a Malévval mindenképpen érdekes kérdés, de ne áltassuk magunkat: nincs elegendő információnk és rálátásunk arra, hogy ezt megmondjuk, így ne ítélkezzünk. A blog szempontjából sincs nagy jelentősége, hiszen a vállalat nem profit alapon, hanem állami segítséggel volt képes eddig is életben maradni, ráadásul nem forgott a tőzsdén, így az ügyfeleinknek amúgy sem lehetett célpont. Érdemes viszont körbenézni a nyílt piacon szereplő légitársaságok részvényei között, annál is inkább mert bármilyen meglepő: nagyon sikeresek is vannak köztük.
Hiába mondta azt Gordon Gekko a Tőzsdecápákban, hogy a légitársaságokkal mindig baj van az erős verseny és a szakszervezetek miatt, és hiába igaz, hogy egy széleskörű, hasonló papírokból álló részvényportfólió hosszú távon alulteljesített, van nem egy komponens, amelyik csillagászati hozamokat volt képes elérni. Ahogy a a Malév leállásával a Wizz Air, a Lufthansa, vagy a lejjebb is említett Ryanair is képes volt előnyt kovácsolni, úgy a világ minden táján vannak nyertesei a piaci torta újra felosztásának, vagy a réspiacok megtalálásának.
Sőt, nem is kell hasonló esemény, vagy új ötlet a jó légitársaság befektetéshez. Éppen az említett, Malév repülőjegy tulajdonosok által akár díjmentesen hozzáférhető DVD csomag egyik előadásán beszélgettünk arról, hogy néha a nagy Hedge Fund guru-k is ezekbe fektetnek. A példa a Delta Airlines volt (akik ott voltak, emlékezhetnek, hogy Kudlik Juli alapján kellett kitalálni melyik cégről beszélek…), a világ egyik legnagyobb légitársasága, amely nem lett jobb cég, egyszerűen csak a piac volt túl pesszimista, és így a részvény lett túl olcsó. Az árfolyam sokáig 7 és 10 dollár között mozgott, de idén kilőtt és majdnem 40%-ot emelkedett, és már középtávon is felülmúlja az index teljesítményét. A növekedés kulcsa az, hogy a gazdasági helyzet miatti árbevétel enyhe emelkedése mellett nem nőttek érdemben a fix költségek, így a profit dinamikusan bővült. Most technikai alapon ráfér egy korrekció, de középtávon van még benne tér felfelé. A válságot megelőzően a jelenlegi árfolyam dupláját is érte a papír.
A két nagy európai diszkont légitársaság, az Easyjet és a Ryanair is remek hónapokat tudhat maga mögött. Nem arról van szó, hogy mostanában feltalálták volna a spanyolviaszt. Egyszerűen csak a piac túlreagálta a forgalom visszaesése miatti veszélyeket, és a pirossal bekarikázott területen a javuló értékeltségi mutatók mellett már érdemes volt bevásárolni ezekből a részvényekből. Ez a két papír a Deltával ellentétben mostanra már kicsit olcsónak sem nevezhető, de pár hét pihenő után, kedvező piaci hangulat esetén lendületből még mehet 20-30%-ot is.
Van azonban olyan cég, amelyik még mindig képes megújítani az ágazatot, sőt nem is diszkont, hanem ultra-diszkont (ultra low-cost) légitársaságként újra pozicionálni magát. Ez a cég az Egyesült Államokból a Karibi térségbe repülő Spirit Airlines, amely a tőzsdén a nagyon is beszédes nevű SAVE kóddal szerepel. A cég alig nyolc hónapja van a „parketten”, de a kibocsátási árfolyamhoz képes 60%-kal emelkedett. Csütörtökön vitte át négy hónapja meglévő ellenállását, és abszolút csúcsra futott. Itt is várható némi korrekció, de ez valószínűleg egy izgalmas beszállási pont lehet. Ráadásul a vállalat az utolsó negyedév adatai alapján 41%-kal növelte árbevételét, miközben még hatékonyság növekedést is képes volt elérni. Tette ezt úgy, hogy a papír a felfutás után is hasonló nem előretekintő értékeltségi mutatók mellett áll, mint ami a Delta esetén látható. Persze a kisebb méret és az alacsony árak miatti nagyobb érzékenység miatt a kockázat is magasabb, de a potenciális nyereség is jóval kecsegtetőbb.
A Spirit Airlines egy másik különlegessége, hogy agresszív, olykor már-már pofátlannak is nevezhető marketinggel képes új közönséget megszólítani. Lehet, hogy ez néha nem elegáns, de ha csak a számokat nézzük, akkor nagyon megéri nekik és a befektetőiknek. Az első videóban egy alkalmi pár fekszik az ágyban. A férfi telefonál, és megnyugtatja a vonal másik végén lévő barátját, hogy az anyja nem csalja az apját, majd leteszi a telefont. Ekkor a szemmel láthatóan idősebb nő megkérdi tőle: „Ugye nem Joe volt az?”. Erre a férfi válaszol: „Dehogynem, a fiad volt az…de ne félj nem fogja megtudni.” Ezután pedig érkezik a szöveg: „Úgy gondolod ez a durva? (angolul még jobb a kétértelmű „low” kifejezés), a Spirit Légitársaság díjai még durvábbak (even lower)!”
Egy másik reklámban a cég vezérigazgatója a fej fölötti csomagtárolóból magyarázza el, hogy a kézipoggyászért kért különdíj több helyet és gyorsabb beszállást tesz lehetővé.
(Azoknak, akik követték az amerikai választási kampányt már tavaly októberben is, érdemes megnézni az egyik elhíresült elnökjelölti reklám Spirit-féle átdolgozását ide kattintva, ami tényleg nagyon vicces. Az eredeti, tényleg teljesen komolynak szánt politikai hirdetést itt lehet megnézni, ha nem tudod miről van szó, előbb ezt nézd meg).
Remélem ezekkel a videókkal sikerült pár percre elfeledtetnem a gondjait azoknak, akik rosszul jártak a Malév leállása miatt. Még egyszer: ha volt, van repülőjegyed, és érdekel a 14 órás oktatási anyagot tartalmazó DVD-csomag, akkor az előbbi árát teljes mértékben beszámítom az utóbbiba, így akár díjmentesen hozzájuthatsz a 48 900 Ft értékű videókhoz és a konzultációhoz. A részleteket itt találod:
No comments:
Post a Comment