Thursday, December 07, 2006

Szabályszegő gazemberek

Az alábbi érdekes hírt találtam:

"Az amerikai tőzsdefelügyelet 4 nagy online diszkont brókercégénél végzett vizsgálat során 1600 olyan számlatulajdonost találtak, amelyek megszegték a Pattern Day Trader szabályt. Az Egyesült Államok részvénypiacain ugyanis csak akkor lehet 25 000 dollár alatti számlákon 5 kereskedési napon belül 4 daytrade ügyletet végrahajtani, ha utána kipótoljuk az összeget 25 000 fölé. Amennyiben ezt nem teszik meg, a számla 90 napra letiltásra kerül: nem lehet új pozíciót nyitni. A számlatulajdonosok sorsáról még nem nyilatkozott George Shub, a tőzsdefelügyelet szóvivője. Annyi viszont bizonyos, hogy a 4 online brókercég egyenként minimum 12 millió dolláros büntetésre számíthat. Érdekesség még a sajtónyilatkozatból, hogy az 1600 befektető egyike sem veszített jelentős összeget a szabály megszegése következtében, noha a rendelkezés éppen ettől hivatott őket megvédeni".

Ugye milyen abszurd? Ez történik, amikor egy értelmetlen és átgondolatlan szabály nem óvja meg semmitől az állampolgárokat, viszont jelentősen megnehezíti az életüket. A jó hír az, hogy a Pattern Day Trader szabály ugyan tényleg létezik viszont a fenti hírt én találtam ki.

Akkor nézzünk egy másikat:

"Huszonnégy óra leforgása alatt 1600 gyorshajtót fotóztak le az M1-es autópályán, a közelmúltban kihelyezett automata sebességmérőkkel - tudta meg a Népszabadság. A rendőrség emberei nagyvonalúan 30 km/órával magasabb értéket állítottak be a műszereken, így nem minden gyorshajtóról készült kép."

Forrás: http://www.vezess.hu/hirek/rengeteg_gyorshajto_az/9099

A rossz hír az, hogy ezt viszont már nem én találtam ki. A 24 óra alatt egyetlen baleset sem történt, viszont az autósokat egy 4 sávos, teljesen biztonságos útszakaszon 100 km/h vánszorgásra kényszerítenek feleslegesen. De ez még nem minden: 3 hét alatt 35 000 (!!!) esetben kaptak el gyorshajtókat. Megnéztem az autópálya.hu és az orfk.hu híreit, ez idő alatt az érintett szakaszokon egyetlen baleset sem történt. 35 000 szabálysértő, nulla probléma, mégis mind "bűnös".

Ugye milyen abszurd? Ez történik, amikor egy értelmetlen és átgondolatlan szabály nem óvja meg semmitől az állampolgárokat, viszont jelentősen megnehezíti az életüket.

6 comments:

Anonymous said...

viszont ha megnézzük, hogy a baleseteknek milyen főbb okai vannak, hát a gyorshajtás első helyen végez! lehet csak a határvonalat húzzuk rossz helyre:)

Gabor Forgacs said...

Hát valóban képtelennek tünik felismerni az állam, hogy a törvénytisztelet feltétele az ésszerű szabályozás. Saját maguk kérdőjelezik meg a szabályok értelmét azzal, hogy nem a törvényileg meghatározott értékre állitják a radarokat hanem egy 30%-kal nagyobb sebességre.

Faluvégi Balázs said...

gyalogbodzsa: természetesen kell valahol egy vonalat húzni, de ha ennyire egyértelmű, hogy a szabály nevetséges, akkor nem arra kellene az energiát összpontosítani, hogy az értelmetlen szabályt betartassák. Szóval egyetértünk:

gabor forgacs: ...és a legnagyobb poén, hogy ezt a 30%-ot ők "nagyvonalúságnak" állítják be. :)

Mátyás said...

Az automata kamerák csak eszközök egy cél elérésére. Kies ugarunkon megint rendszerszinten kúrtak el valamit:

1, Franciaország tele van velük. Mielőtt felszerelték, senki nem tartotta be a sebességhatárokat. Miután NAGY szakaszokat fogtak be a kamerarendszerrel, megugrott a tempomatos autók vásárlása és csökkent az autópálya-balesetek száma.

2, a, néhány kilométeres szakasz bekamerázáse nem elég, olyan a hatása mint a fekvőrendőrnek. Az emberek előtte és utána is gyorsabban hajtanak, hogy behozzák a kamerás szakasz időveszteségét.

2, b, + 30%-os tűrés kommunikálása öngól. Más, nem kamerázott autópálya szakaszokon ezentúl mindenki 165-170-nel fog száguldozni.

Rendőrségi jóváhagyással gyorshajtók, szevasztok!

Faluvégi Balázs said...

matyas: Alapvetően nem értek egyet azzal amit írsz. A kamerák egy olyan szabély betartására szeretnének rászorítani minket, ami a többség számára elfogadhatatlan ÉS nem is veszélyes a megszegése. Ezek után nem csoda, ha 3 hét alatt 35 000-en szegik meg a szabályt nem is kis mértékben.

Németországban az autópálya szakaszok kb. 35%-án semmilyen korlátozás nincs érvényben. Ausztriában előterjesztették a 160-as sebességhatárt. Látszik, hogy nem egységes a vélemény a 130-at tekintve sem...

Anonymous said...

csodálkozom az egyet nem értésen mivel-egyetértően- csak alá kívántam húzni a mondandótokat :)
arra kívántam utalni, hogy RENDSZERszinten kúrtak el valamit.

természetesen, semmi kifogásom a 160 körüli sebesség ellen, én is így közlekedem, mert tempós, biztonságos a jelenlegi autókkal.
+
rávilágít, mennyire lassan mozdulnak a szabályalkotók a technikai fejlődés után.
+
Svédországban talán a nyolcvanas években volt egy kezdeményezés az ottani autóklub részéről, amely során átvizsgálták a közlekedési táblákat, sebességhatárokat stb...

szóval a SZABÁLYOKAT kell hozzáigazítani a helyzethez és azokat következetesen BETARTATNI. Nálunk elavult szabályokat próbálnak betartatni egyre finomodó technikai háttérrel= korrupció melegágya. De ez messze vinne :)
Boldog Új Évet!