Thursday, September 30, 2010

Tőzsdecápák 2 - Filmkritika

A lényeggel kezdem, úgyis erre vagy kíváncsi: a film nem elég jó. A hangsúly az "elég" szón van, mert alapvetően a Wall Street második része megállja a helyét egy többé-kevésbé közepesen jó drámában, az inkább erőltetett visszautalások ellenére egy olyan nézőnek is, aki nem látta az első részt, vagy akár egy olyan embernek is, akit nem igazán érdekel a tőzsde világa. Azonban annak, aki alapvető elvárásokkal érkezik a filmre, mert látta az első részt, és ebből a szemszögből igazán értékelni is tudta, mindenképpen csalódás lesz, amit kap.

Mielőtt továbbmegyek, természetesen jelzek egy maximális SPOILER WARNING-ot, azaz a következőkben arról is lesz szó, ami az előzetesből nem derült ki, ha nem akarod, hogy egy kritika rontsa a későbbi befogadás élményét, mert még nem láttad a filmet, de szeretnéd megnézni, akkor mostantól ne olvass tovább. Szintén jelzem, hogy érdemes elolvasni a Tőzsdecápák első részéről szóló kritikámat, mert ebben a cikkben több visszautalás is lesz a legendás első filmre.

A film nagyon jól indul. Hatásos a már a beharangozóban is látott jelenet, amikor Gekko-t kiengedik a börtönből. Remek, ahogy LeBeouf karaktere beviharzik a kereskedési terembe, vagy ahogyan a megbeszélésen éles konfliktusba kerül egyik kollégájával. Mindjárt az elején láthatunk egy filmtrükk bravúrt, amint a kamera a felhőkarcolók mentén az égbe emelkedik, de általában is érdekes, ahogy Oliver Stone az épületekkel, az utcákkal játszik, követve az árfolyamok mozgását. Még jobb lesz a film, amikor a befektetési bank munkatársai rettegve figyelik a monitorokat és a feleslegesen hype-olt CNBC-t, amint a cég részvényei szabadesésben vannak a piaci pletykák hatására. Még annál is jobban fokozza a hangulatot, amikor Langella karaktere ráijeszt LeBeouf-ére, ami a forgatókönyvben zseniálisan szerepel, valahogy így (irodalmi fordításban): "Tényleg bajban vagyunk?" "Rosszul teszed fel a kérdést, Jacob" "Miért, mi a jó kérdés? " Ki nincsen bajban?". A jelenet egy része a Youtube hivatalos videók között is megtalálható, beágyazni nem lehet, kalózkodni nem fogok, ezért itt a link. (a képen a jelenet, ám végül másképpen került be a filmbe)

Szintén a film javára írható az operatőri munka a már említett trükkös kameramozgásokkal megspékelve és a művészeti rendezés. A jelenetek jó része szomorúbb, szürkés, ezüstös, kékes árnyalatok között játszódik, és igen gyakoriak a sötét szobákban és termekben játszódó párbeszédek. Figyeljük csak meg Brolin karakterének a szobáját, vagy ami még inkább jellemző: a FED épületében tartott nagy tárgyalóasztalnál történő válságtanácskozás(ok!) jeleneteit. A filmet szó szerint sötétre festették, szándékosan borús hangulatot okozva ezzel. Borús szintén szó szerint, hiszen megfigyelhetjük, mennyivel több az eső, és mennyire gyakori, hogy az ég kisebb-nagyobb mértékben felhős a film során.

Az egész ott kezd valahol elromlani, amikor Gekko beszédet tart egy egyetemen. Nem nehéz felfedezni, hogy ez a jelenet az első film Teldar Paper közgyűlésén elhangzott "A Mohóság Jó Dolog" beszéd elé tart görbetükröt. Ha esetleg valakinek nem lenne világos, mindjárt az elején a szánkba rágják, hiszen Gekko fel is idézi az elhangzott szavakat. Érces hangján megtudhatjuk tőle, hogy minden gonoszság veleje a spekuláció. Még ha igaz is lenne ez a legmélyebb politikai populizmust idéző frázis, akkor sem illene a saját célközönséget ilyen durván szembeköpni. Még rosszabb, hogy az esetlen beszédet a csurig töltött terem hallgatósága rendszeresen nevetéssel és tapsviharral szakítja meg, olyan helyeken, ahol semmi vicces és semmi eredeti nem hangzik el. Az egész jelenetről úgy ordít az izzadságszag, mintha Gekko egy finn szaunában tartana kiselőadást. Stanley Weiser valahol itt veszítette a el a karakter lényegét, és innentől hiába próbálja Gekko-t visszatuszkolni abba a zseniális szerepbe, ahová 23 éve elhelyezte, már késő (sőt a legvégén még kétszer tovább tuszkolja lefelé a kanálisba minden idők egyik leghatásosabb antagonist-ját, de erről később). Az egész film lényege, innentől kártyavárként omlik össze, igazán nem működik semmi, nem tudunk azonosulni senkivel, nem érezzük át szinte egyik szereplő érzelmeit sem, és a fordulatok nagy része is bárgyú és súlytalan lesz. Nem állítom, hogy kifejezetten rossz, de még jóindulattal is mérföldekre van attól a mesterműtől, ami Douglas-t Oscar díjas alakításra sarkallta.

(Ha már Michael Douglas által kölcsönzött érces hangot emlegettem, külön ki kell emelni, hogy nem a szinkronos, hanem az eredeti hangos (és esetleg feliratos) verziót kell megnézni, ezt Budapesten a MOM Parkban lehet megtenni.)

Tovább rontja a film befogadásának élményét a rendező pitiánersége. Stone nagyon pofátlanul helyez el hirdetéseket a filmben. Amíg az első részben Bud Fox egy pohár Evian kért az étteremben és nem is látjuk a palackot, vagy az üveget, addig most egy Heineken-t kérnek, amit az asztalra helyezve, kizárólag oda fókuszálva és vágva szemlélhetünk egy darabig. A szintén erőtlenre sikeredett erdei motoros jeleneten sem nehéz észrevenni a reklám szagot. A leginkább kínos azonban az, amit Stone a Superfund vélhetően komoly szponzorációja által enged meg magának. Egyrészt a Superfund logó többször feltűnik a háttérben, másrészt a vállalat osztrák vezetője, Christian Baha szereplési vágyát is kiéli egy kisebb szerepben. Egy Hedge Fund vezért játszik, méghozzá egy olyat, ami a lehető legtávolabb van attól, amit valójában csinálnak. Baha cége koncentráltan részt vesz egy egyébként nem gyengélkedő részvény shortolásában, kifejezetten pletykákra alapozva. A háttérben megint csak ott a Superfund logó, és Baha a kollégáival németül beszél, a saját osztrák dialektusában. Az akció finoman szólva is eltér a Superfund trendkövető stratégiára alapozott, likvid határidős piacokon akcióba lépő modelljeivel. Nem világos, hogy Baha miért akar más képet festeni a cégéről, mint amilyen az valójában. Talán azért, mert mostanában nem jó a teljesítmény és az amerikai piacon sosem ment az értékesítés? Pedig akik ismernek tudják, hogy nagyon tiszteltem a Superfund-ot azért, mert igen szofisztikált befektetéseket hoztak el a közepes, sőt a kisbefektetők szintjére. Itt van egy kép rólam és a Superfund bikáról plüss változatban (még 2008-ból), csak erős idegzetűeknek.

A film legnagyobb lényegi hiányosságait a kidolgozatlan karakterek jelentik. Ott van mindjárt James Brolin karaktere, aki egész egyszerűen nem elég erős, nem elég hatásos. Nem tudunk félni tőle, és amikor a film végén dühkitörése lesz azt sem lehet hitelesnek érezni. Langella egy kiváló színész és amit tehet kihoz a nyúlfarknyi szerepéből, de nincs elég ideig jelen, hogy megkedveljük, és ezáltal a kikészítése miatti fájdalmat átérezzük, és egyben értsük a bosszúvágyat Brolin karaktere ellen. Oliver Stone - ahogy szokta - nagyon rövid időre feltűnik a filmvásznon, és megérthetjük, hogy a színészi mesterség helyett miért választotta inkább a rendezést. Aztán ott van Brolin főnöke, az idős fütyörésző befektetési bankár, aki kifejezetten idegesítő. Az első résznek való tisztelgés jegyében pedig pár mondat erejéig felbukkan Charlie Sheen is. Írhatnám, hogy Bud Fox, de az eredeti karakterből arra a pár másodpercre már nem maradt semmi. Sheen csupán arra eszköz, hogy még egyszer igazságot tegyen az első részben meghurcolt ügy esetében. A szakszervezetis Carl Fox szelleme fia képében ismét kísért.

Ám amíg az első részben láthattuk a névtelen áldozatokat, ők voltak a kék overálos szerelők, az egyszerű, mindennapi emberek, addig itt nagyon nehéz eldönteni, hogy kik kerülnek ebbe a szerepbe. A második részben a zabolátlan kapitalizmus nemcsak rájuk, hanem egész Amerikára lecsap. Mégis, a forgatókönyvírók, köztük a zseniális Weiser-el szándékosan gondoskodtak arról, hogy ne legyen okunk sajnálni őket (talán erre gondolt Gekko, hogy a mohóság most már legális). Erre, a kissé megalázó szerepre, a brilliáns Susan Sarandon-t kérték fel, aki remekül meg is oldja a feladatot. Csúnya görbe tükröt tart azok elé a milliók elé, akik felelőtlenül próbálták meglovagolni az ingatlan boom-ot, igazi háttér, és tudás nélkül. Nem az ő hibája, hogy a szereplése a mondanivaló ellenére többet ront a cselekmény menetén, mint javít rajta.

Az egész valahogy nem működik olajozottan. A történet inkább döcög, mint siklik. Az izgalom nem fokozódik, hanem lassan erősödik, majd leül és szunyókál. Nem értjük a motivációkat, nincs igazi mély, belső need a karaktereket mögött, még Gekko-ban sem, pedig amit ő szeretne megkapni, az általában igen egyszerű. Mert a Tőzsdecápák kulcsa az első részben a Douglas által alakított karakter intenzitásában van. Ám itt az intenzitás nemhogy nem elég erős, hanem két csavar által nagyon rossz mellékíz, majd utóíz is csatlakozik hozzá. Nagyon sokáig nem is hallunk a Svájcban elrejtett 100 millióról, persze felmerül bennünk, hogy egy ilyen dörzsölt ember, mint Gekko, miért nem rejtett el egy külföldi pénzintézetben némi tartalékot a büntetése előtt. Amikor hallunk róla, a későbbi lenyúlás meglepetése már halva született gyerek, hiszen Gordonunk jótékonyan felajánlja, hogy rajta keresztül mehet a pénz a világmegváltó célokra. Tudjuk jól, hogy Gekko magának akarja a pénzt, így az emóciók átérzésének az esélye megint csak ugrott. Feltehetően az volt Weiser-ék célja, hogy megkedveltessék, emberinek tüntessék fel Gekko-t, ezzel elaltatva a természetes gyanakvást. Túl azon, hogy e a karakter lerombolásának eszköze, még a dialógus is hozzájárul, hogy ne legyen élvezhető ennek folyamata. Még rosszabb azonban, hogy az az ember, aki átveri a saját lányát, egyetlen ultrahangos felvétel hatására megváltozik, igen halványan rájátszva a fiúgyermek (ezúttal unoka) iránti vágyra. Ezek után pláne nem hisszük el az egészet és nem csoda, hogy fogalmunk sincs ki is az a Gordon Gekko. Ez önmagában elegendő lenne arra, hogy a második részt ne tudjuk tisztelni, ráadásul akkor ott vannak még a fent említett hiányosságok.

Szigorúan szakmai szemmel nézve a Tőzsdecápák 2 egész jól sikerült. A sebesség, az informatika eluralkodása, a háttérben folyó egyeztetések és üzelmek, az árfolyamok szándékos, híresztelések alapján történő manipulálása viszonylag jól sikerültek. Különösen erősek lettek a FED épületében játszódó jelenetek, a tanácstalanság, a szakadék szélén való tántorgás, és a bénító félelem mind-mind alkalmas arra, hogy érzékeltesse, mi történhetett 2008 legrosszabb napjaiban. Nagyon nagy kár, hogy a forgatókönyvírók igen szűkre szabták az ehhez hasonló jeleneteik kereteit és számát. Mint láttuk, sokkal inkább koncentráltak az érzelmi szálra, és ezt sem tették túl sikeresen.

Két pozitívumot azért még érdemes kiemelni. Stone nem kockáztatott, amikor ismét David Byrne-re alapozta a film muzsikájának gerincét. Már az első részben több dallal megjelent egykori Talking Heads tag most még nagyobb részt hasított ki a tortából, és bár amit csinál ritkán lesz hátborzongatóan jó, nagyon eltalálja a film hangulatát, és érezhetően sokat képes hozzáadni ehhez.

A másik pozitívum két fiatal és tehetséges színész szárnyainak bontogatása. Shia Labeouf állítólag az új tinigeneráció bálványa, én most eltekintve a negyedik Indiana Jones-tól, amibe belealudtam, most láttam teljes film hosszában először. Fiatal kora ellenére a viszonylag szűk keretek között sikerült elég hatásosan átadnia a feltörekvő, de idealista befektetési szakember karakterét. A forgatás alatt közte és a Gekko lányát alakító Carey Mulligan között valódi románc alakult ki, és ez a film javára is válik, a kettőjük közötti jelenetek jól sikerültek. Ebben azonban a 25 éves brit színésznőnek még nagyobb szerepe van. Hiába az idétlen, kisfiús frizura, amit ez a lány letesz az asztalra, az megdöbbentően erős. Már az An Education-ben, ahol főszereplőként egyedül a hátán cipeli a filmet, nagyon sikeresen, rácsodálkoztam és nagy jövőt jósoltam neki. Most még jobban megerősödtem ebben a véleményemben.

Mit írhatnék még? Nem titkolom, hogy csalódott vagyok, és csak egy kicsit vigasztal a film egyértelmű mondanivalója: mindig van újrakezdés. Talán én is adok még egy esélyt. Az az igazság, hogy az első rész annyira fontos nekem, hogy lehet, hogy megnézem még egyszer a folytatást. Ha esetleg változik a véleményem, majd szólok.

---

Korábban a tőzsdés filmekről készült írásaim

Köztük:

Wall Street

Legjobb 5 és legrosszabb 5 tőzsdés film

---

Ha szeretnél olvasni a Hedge Fund-ok világáról, csatlakozz hozzánk a Facebook-on, és kövess minket a Twitter-en!

---

Aktuális Tumblr bejegyzések, Tweetek az elmúlt időszakból:
  • Möbius szerint Görögország még így sem tudja majd visszafizetni a hiteleit. Möbius egyébként egy... http://tumblr.com/xxdigfe41
  • A Jen intervencióról. A Japán deviza ugye tipikus menekülőeszköz, a befektetők ide teszik a pénzüket, főként... http://tumblr.com/xxdim8gv3
  • Missing Best & Worst Days of S&P500: Mike Gayed of Pension Partners shares this chart with us: > SPX ETF 10 Best/W... http://bit.ly/cwrlkS
  • Egy nagyon jó kis cikk. Miért erős a svájci gazdaság és a frank? Főleg a tudatos és előrelátó adósságkezelés miatt. http://is.gd/fdcKv
  • Photo: Duoyuan Printing, kínai cég, nem is olyan régen még benne is voltam. Szétzúzták, sokkoló ami történt... http://tumblr.com/xxdiqwzmj
  • Photo: A pénteki Netsuite eseményekről. A hírek szerint az árfolyam arra indult meg, hogy a vezérigazgató azt... http://tumblr.com/xxdj1pvez
  • Video: The classic split-screen scene reborn. “Bretton James Rumors” Clip - Wall Street: Money Never Sleeps... http://tumblr.com/xxdj25ei2
  • Video: Gordon Gekko’s Greatest Hits (Wall Street 1987) (via wsbroker87) http://tumblr.com/xxdj56w9b
  • Photo: Olyan szinten lóg ki a szeptember a részvénypiacokon a modellekből, amit utoljára 2008 októberében... http://tumblr.com/xxdj78wkt
  • Photo: Nyár eleje óta négy fő befektetési szegmenst lehet kiemelni, ami egyértelműen alulteljesítő: Japán,... http://tumblr.com/xxdjboyy0
  • Photo: A tegnapi Red Hat gap up kapcsán: úgy látszik nem telik el nap a cloud részvények esetén, ami... http://tumblr.com/xxdjhckr6
  • Elküldték nekem a lenti linken hallható rádióbeszélgetést, amely elég pesszimista képet fest a világgazdaság... http://tumblr.com/xxdji993p
  • Japan's Debt: As Workers Retire, Interest Rates May Rise http://icio.us/wpwzb0
  • Megint egy érdekes írás a félelmetes Facebook értékeltségről. Ezúttal érdekes összehasonlítás az eBay-el(!): http://is.gd/fweX7
  • Szalagcím lett a hazai aktivitási ráta rekord szintű magassága. Ez azonban szabályozási és/vagy statisztikai... http://tumblr.com/xxdjwoqe6
  • "There were 650 funds with Growth in their names that actually shrunk over the past decade." http://is.gd/fyn7t
  • Photo: A British Petrol árfolyama előtt megnyílt az út felfelé. A CDS-ek ára a befektetési kategóriába esett... http://tumblr.com/xxdjy4g1q
  • Egy érdekes tanulmány a májusi flash crash-ről. Lényegében a rendszer szándékos (?) túlterhelésével a világ... http://tumblr.com/xxdk0opav
  • Photo: Korábban az arany trendet írtam, él és virul továbbra is. Viszont most pár nap vagy hét pihenő minimum... http://tumblr.com/xxdk1hcg6
  • Elindult a Tesco Bróker. A Random Capital-nak végez lényegében ügynöki tevékenységet, ügyes húzás a volt Equitas stábtól. http://is.gd/fBGHA
(A Tumblr és főleg a Twitter a gyakoribb, de kevésbé részletes és minőségi véleményközlésre, esetleg hír-, link-, videó-, képmegosztásra jó. Annak is megvan az előnye, hogy bizonyos tartalmakat ezeken keresztül tesz közzé az ember, erről bővebben itt. Mivel ezeken nemcsak szakmai, hanem bármilyen egyéb tartalom is van, sport, személyes, társadalmi, stb., ezért ezekre csak a befektetési terület iránti érdeklődés miatt nem érdemes feliratkozni, az érdekeseket néha kiteszem ide is.)

No comments: