Tuesday, March 25, 2008

A kulisszák mögött

Egy hete ígértem, hogy részletesen is fogok írni arról, hogy általában és a most induló Alapunk kapcsán is milyen teendőink vannak, amik a befektetők számára is érdekes lehetnek, illetve hogy néz ki egy nap a Bridge Wealth Management Zrt irodájában az én szemszögemből. Lássuk hát!

Napkelte

Tipikus nehezen ébredő ember lévén a napot egy Red Bull, esetleg egy erősebb dobozos kávé társaságában indítom, általában ez a kezemben van, amikor megérkezem az irodába. A magamhoz térés azért is fontos, mert sokkal inkább a „bagoly típusú” emberekhez tartozom. Kreatív, „ötletelő” munkát még éjjel háromkor is teljes erőbedobással tudok végezni, de a másnap reggel emiatt egy kicsit döcögősebb lehet.

Útban az irodába szinte mindig a Rádió Café „Milliók Reggelire” című műsorát hallgatom. A témaköre, a komoly híreket és eseményeket könnyed stílusban feldolgozó beszélgetések és az egyedülállóan kellemes zenék miatt ez ma itthon az egyik legjobb rádióműsor. A nap későbbi szakaszában gyakran hallgatom még a Gazdasági Rádiót, itt a hírek, interjúk, elemzések széleskörűsége az, ami a leginkább lenyűgöző. (mindkettőre későbbi bejegyzésekben még visszatérek)

Nyugi és koncentráció

Ha valaki nálunk jár, talán az első dolog, ami feltűnik neki, hogy tőzsdei befektetésekkel foglalkozó céghez képest meglehetősen nyugodt a légkör. Azt nem állítom, hogy ez egy buddhista szentély, de az iroda nem is olyan, mint a filmekben, ahol őrült módon telefonálgatva futkároznak a brókerek és folyamatos a zsivaj. Inkább hasonlítunk egy tanácsadó cég koncentrált munkahelyére, amelyik sokkal csendesebb és kiszámíthatóbb, de mégis mozgalmas.

A nap elején a legfontosabb teendőm a kereskedési szoftver aktuális jelzéseinek gondozása, végrehajtása. Első hallásra ez két kattintás és hátradőlés a fotelben. Valójában piaci helyzettől függően 1-2 órás folyamatos odafigyelést megkövetelő tevékenység, amit több lépcsőben másodpercre pontos határidővel kell végrehajtani, hiszen az egyes pénzügyi piacokon indul a kereskedés.

Elsőként az adatok letöltését kell ellenőrizni. Két adatforrásból is dolgozunk. Az egyik a kereskedési szoftver folyamatos, real-time adatait jelenti. A másik pedig egy folyamatos nap végi adatokat összegző és strukturáló letöltő szoftver. Bár a hibalehetőség rendkívül ritka, a biztonság kedvéért az adatokat minden nap legalább egyszer ellenőrizni szoktuk. Minden reggel a meglévő pozíciókat, az ahhoz tartozó kockázatkezelést, valamint az előző nap teljesült megbízásait is átnézzük.

A frissített adatbázisra ezután az általunk már megírt, tesztelt és folyamatosan fejlesztett befektetési stratégiát tartalmazó szoftvert küldjük rá. Ez olyannyira bonyolult és annyira sok eszközt figyel, hogy húzósabb napokon több mint 30 percet is elbíbelődik, amíg valamennyi eredményt kilistázza, pedig igencsak gyors gépeken történik a futtatása. Valamennyi kockázatnövelő jelzést – ami jellemzően pozíciónyitást jelent – egyedileg átnézünk. Továbbá elbíráljuk az aktuális piaci szituációt is, válaszolva arra a kérdésre, hogy van-e annyira különleges helyzet, amiben a szoftver hatékonysága megkérdőjelezhető.

Ezt követően kapjuk meg a végleges jelzéseket, amelyek mielőtt elindulnának végső útjukra, még átkerülnek egy táblázatkezelő szoftver előre összeállított struktúrájába, ahol ellenőrzésre kerül a kockázatkezelés, valamint a kiértékelés és működés szempontjából fontos statisztikákat is készítünk. Ha ez megvolt, akkor kerülnek be a jelzések a kereskedési szoftverbe. Ez történhet manuális bepötyögéssel, vagy előre gyártott sablonok alapján. Mindkét esetben még egyszer elbírálásra kerülnek a jelzések, és csak ezután „nyomjuk le a gombot”.

Így összességében 5 szoftver összehangolt működésére van szükség, amelyet hiába fejlesztünk előre és állítunk felkészülten csatasorba, azért folyamatos emberi kontroll alatt vannak. Ezek elegendőek a stratégia végrehajtására, és ezután elvileg már rá sem kellene néznünk mi történik a megbízásokkal. Azért a nap folyamán ezt mégis megtesszük számos alkalommal, de nem a helyzet feletti folyamatos feszültség fenntartása miatt, hanem azért hogy lássuk: a rendszer rendben végrehajtja-e amivel megbíztuk. Emellett a piaci helyzet megkövetelheti, hogy ne előre adjunk be megbízásokat, hanem az adott piaci szituációban élesben küldjük be azok egy részét.

Info-áradat

A legtöbben a napot az email-ek ellenőrzésével kezdik. Bár én sem tudom megállni, hogy reggel ne fussam át pár perc alatt a Feladó és Tárgy mezőket, de ha nincs valami életbevágó, akkor az elolvasással, válaszokkal csak a nap közepén szoktam foglalkozni. Abszolút elsőbbséget élveznek a tevékenységünkkel kapcsolatos email-ek és telefonok. Ezért a több elfoglaltságot megkívánó időszakokban a nem ügyfelektől érkező és nem sürgős megjelölésű email-eket, üzeneteket, kommenteket akár napokkal, vagy hetekkel később tudom csak megválaszolni, ezúton is elnézést érte illetve köszönöm a türelmet, de nem véletlenül vagyok kénytelen így eljárni.

A hírek olvasása minden üzleti döntéshozónál alapvető és napi rendszerességű tevékenység. Erre nekem a kora délutáni időszak a legjobb. A hatékonyságot és a koncentrációt elősegítendő, ezt szinte kizárólag RSS olvasón keresztül teszem meg, mert így lehetőségem van csak az engem érdeklő, akár legszűkebb témakört feldolgozó hírekre, blog-okra feliratkozni és a friss megjelenéseket szinte azonnal látom is. Három célból olvasok híreket:

  • Ágazat specifikus (automatikus rendszerek, technikai és kvantitatív elemzés, hedge fund-ok) friss információkat a befektetési stratégia fejlesztése miatt olvasom elsősorban. Ugyanakkor a befektetési tanácsadáshoz, cikkekhez, előadások anyagához is segítséget szoktak nyújtani.
  • Az általános tőzsdei, gazdasági híreket azért szoktam átfutni, hogy minél jobban átlássam az esetleges speciális szituációkat, amikor a fenti rendszerben az emberi ellenőrzés szerepe meg kell, hogy nőjön.
  • Ötletgyűjtés céljából általános üzleti, tech és egyéb híreket blog-okat is rendszeresen követek.

A fentiek közül, a legérdekesebbeket megosztom itt:

http://www.google.com/reader/shared/02369655243231056798

Havonta legalább egyszer olvasom a nemzetközi technikai elemzés vagy befektetési szakma részletes cikkeket felvonultató kiadványait, amelyek többek között az MTA, IFTA, STA tagoknak küldött papír alapon is elküldött hírleveleiben találhatóak.

Itt is, ott is

A délután középső része a legjobb a prezentációkra, tárgyalásokra, rendezvényekre való szakmai felkészülésre. Erre mostanában fokozott időmennyiséget és munkát kell fordítani, mert részben a befektetési alapunk indulása miatt, részben a szerencsére mindenhol tapasztalható növekvő befektetői érdeklődés okán sok programunk van. Néhány példa:

  • Előadás Dömping: Két nap alatt az összes előadásunkat meghallgathatod, a jegyzéssel összekapcsolt kedvezményekkel, akár 10 000 Ft-ért.
  • Sajtótájékoztató: Múlt héten tartottuk, a gazdasági sajtó számos tagja beszámolt róla.
  • BÉT Technikai Elemzés előadás: 27.-én, azaz most csütörtökön délután a tőzsde szervezésében zajló díjmentes előadások között a technikai elemzéssel foglalkozó részt tartom. Úgy tudom, a mostanira már nincs hely, de itt tudtok érdeklődni.
  • BÉT Nyílt Nap: 8.-án Győrben tartok előadást, úgy általában a tőzsdéről.
  • Rádió Café: a fent említett Milliók Reggelire című műsor vendége leszek, időpont hamarosan.
  • Romániai Technikai Elemző Szövetség: Az éves konferenciájuk vendége leszek májusban, és előadást is tartok majd.

A befektetési stratégia fejlesztése, programozása, valamint a cég működésének és szolgáltatásainak fejlesztése, tervei kívánják meg a legelmélyültebb tevékenységet. Erre a legkreatívabb időszakot, a késő délutánt, estét szoktam felhasználni. Ilyenkor időbeli nyomás nélkül szabadon szárnyalhat az ember fantáziája, és a legjobb ötletek is ilyenkor szoktak előjönni. Szintén ekkor születnek a cikkek, és az előkészített blog bejegyzések többsége (ezek egy részét hirtelen ötlettől vezérelve is szoktam írni).

Erősen váltakozva, de napi átlagban másfél órás elfoglaltságot jelent az Alapítvány ügyeinek vitele, aminek szintén természetes időszaka a késő délután.

Alap, a te kényelmedért

A Befektetési Alap indítása még a megközelítőleg másfél éves átalakulási és engedélyeztetési időszakon felül is rengeteg egyeztetést és tárgyalást hozott magával. Kintről talán kevéssé átlátható, még egy ügyfél számára is, de egy befektetési alap indításán és folyamatos működésén rendszeresen 10-15 ember dolgozik ideje több-kevesebb részét erre áldozva, de egy nagyobb alapnál ez akár a többszöröse is lehet. A mi csapatunkon túl, amelyik a koncepció kidolgozásán, az egyes ügyfélkommunikáción, a befektetési döntéshozatalon és ehhez kapcsolódó háttértevékenységeken munkálkodik, még ott vannak a Forgalmazó és a Letétkezelő munkatársai. Az előbbi az ügyfelek számláinak vezetésével, új ügyfelekkel foglalkozik. Az utóbbi az Alap számláit vezeti, és gondoskodik arról is, hogy minden elszámolás megfelelő precizitással történjen meg. Velük minimum heti szinten, de rendszeres a kapcsolattartás, és később is az lesz, hogy gördülékeny legyen a ki és beszálló ügyfelek befektetésének alakítása és az Alap értékének kiszámítása. Mindezek érdekében is, mi naponta egyszer az Alapkezelő berkein belül átbeszéljük a visszajelzéseket, kérdéseket, és az esetleges problémákat, valamint ha szükséges: kialakítjuk a megoldási, fejlesztési javaslatokat is.

Az Alapba frissen befektető ügyfelek fogadása részben a mi irodánkban zajlik. A jegyzés, ügyféltárgyalás nagyrészt nélkülem szokott zajlani, előre megbeszélt és kialakított munkarend szerint. A weboldalon vagy telefonon jelentkező érdeklődőket email-ben vagy telefonon tájékoztatjuk, és ha szükséges időpontot is biztosítunk. A szükséges adatokat és dokumentumokat előre leegyeztetjük. Valamennyi tárgyalási időpontot egy belső rendszeren keresztül valamennyien látunk, így pontosan tudjuk hogy ki, mikor és mivel foglalkozik, kivel találkozik. Ha jegyzel a befektetési alapunkból, akkor attól függően, hogy milyen számlára szeretnéd azokat tenni, milyen elérést szeretnél, részt veszel-e az előadásunkon, minden szerződés és űrlap elő van készítve, ha közben nem merül fel egyedi igény. Az egyes dokumentumok megfelelő sorrendbe rendezve külön ki vannak készítve sok ügyfélre előre, ahogy az alábbi képen látható.

Nem kell megijedni, nem kell ennyiféle, és pláne ekkora mennyiségű papírt kitölteni. Ezek egy részére van szükség a fenti paraméterektől függően, illetve egy részük tájékoztató jelleggel kerül elolvasásra. Az átadott, vagy aláírandó papírok száma a jogszabályok és az Alap speciális jellege miatt így sem kevés. A jegyzés így is legkevesebb fél óra, ennyivel minimum számolj még akkor is, ha határozott elképzelésekkel érkezel hozzánk.

Ha van kérdésetek – amire lehet – örömmel válaszolok.

1 comment:

Faluvégi Balázs said...

Email-ekre reakciók:

- Igen, tudom hogy az energiaitalok - pláne ilyen rendszerességgel - egészségtelenek. Az egyik levél ezzel kapcsolatban olyan hatásos volt, hogy azóta egyet se ittam :), most áttértem a hideg dobozos kávéitalokra...bár félek ezzel sem sokat javítottam a helyzeten.

- A nap vége változó, hogy mikor van (jellemzően 6-8 környékén), de ha a rutin és aktuális feladatokat megnézzük, az "csak" 4-5 óra nálam, a többi fejlesztésre és információgyűjtésre megy, amivel teljesen szabadon gazdálkodok. Ha az ember szereti amit csinál, akkor sok időt fordít erre is, de nemhogy tehernek, hanem élménynek érzi.

- Éppen most olvastam újra Monroe Trout interjút az egyik Schwager: ... Wizards könyvben. Ő azt mondja, hogy évente csak pár nap szabadságot vesz ki, mert szereti a munkáját és ennyit kell/érdemes is foglalkozni vele. Nekem ennél valamivel több az irodától távol töltött idő, de nem telik el olyan kereskedési nap, amikor - megint csak önszorgalomból - ne foglalkoznék legalább kb. 2 órát munkával, éljen soká az internet ;)