Ma voltam egy megbeszélésen, ahol a hazai befektetési piacot jól ismerő vezetővel beszélgettünk arról, hogy mennyire nem működik jól a piacgazdaság a pénzügyi piacon, azon belül is főként ott, ahol befektetéseket kínálnak.
Ha bemész egy áruházba és szeretnél venni sportcipőt, körülnézel több üzletben, felpróbálod, és a kényelem és még pár más tényező mellett nem kis részben az árat figyelembe véve megveszed a neked remélhetőleg leginkább megfelelő cipőt. Ha két vagy több ugyanolyat találsz, akkor az olcsóbb mellett döntesz.
A pénzügyi piacokon ma nem ez történik. Itt szinte minden területen a legdrágább termékek is ott vannak az élmezőnyben, legyenek jobbak vagy rosszabbak a többieknél, de átlagában minőségbeli különbség ritkán van a legdrágábbak javára. Pedig ennek nem lenne túl sok értelme, igaz? Akkor mégis, hogyan fordulhat ez elő? A válasz az információs asszimetriában keresendő. Egy cipőről könnyű eldönteni, hogy kényelmes, és az árcédulán is egyértelműen látszik mennyibe kerül. Egy befektetési termék viszont az esetek többségében annyira bonyolult, hogy a legtöbben úgy érzik, nem képesek megérteni, ezért tanácsadók, szakértők véleményére hagyatkoznak, a beépített költségeket pedig nem látják át. Fizetni ezért viszont ritkán hajlandóak. Így a tanácsadók többsége a jutalékát az adott brókercégtől, biztosítótól, banktól, stb. kapja, és gyakran azt fogja ajánlani, amivel ő maga a legtöbbet keres.
A megoldás nagyon egyszerű, és havonta kb. 10-20 perc időt kell csak rászánni (aki ennyi időt sem fordít pénzügyeire, annak nem tudok segítséget nyújtani), és ha van internetes elérésed (ha ezt a blog-ot olvasod, akkor legalább a munkahelyeden van), akkor nem kerül semmibe.
Erről fogok beszélni február elején egy előadáson, már most érdemes jelentkezned rá. Többekben felmerülhet: belőlem is csak a pénz beszél, és egy drága oktatás szeretnék csak eladni a fenti szöveggel. Nos, az előadás költsége 5000 Ft, ami szerintem nagyon kevés pénz, hogy jobban intézzük befektetéseinket. De ami még fontosabb: a teljes bevételt egy alapítványnak adjuk át, és ezt már sokadszorra tesszük. Ezzel jelezzük szándékunkat, hogy mennyire komolyan gondoljuk: megtanítunk a Befektetésekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókra.
Ha bemész egy áruházba és szeretnél venni sportcipőt, körülnézel több üzletben, felpróbálod, és a kényelem és még pár más tényező mellett nem kis részben az árat figyelembe véve megveszed a neked remélhetőleg leginkább megfelelő cipőt. Ha két vagy több ugyanolyat találsz, akkor az olcsóbb mellett döntesz.
A pénzügyi piacokon ma nem ez történik. Itt szinte minden területen a legdrágább termékek is ott vannak az élmezőnyben, legyenek jobbak vagy rosszabbak a többieknél, de átlagában minőségbeli különbség ritkán van a legdrágábbak javára. Pedig ennek nem lenne túl sok értelme, igaz? Akkor mégis, hogyan fordulhat ez elő? A válasz az információs asszimetriában keresendő. Egy cipőről könnyű eldönteni, hogy kényelmes, és az árcédulán is egyértelműen látszik mennyibe kerül. Egy befektetési termék viszont az esetek többségében annyira bonyolult, hogy a legtöbben úgy érzik, nem képesek megérteni, ezért tanácsadók, szakértők véleményére hagyatkoznak, a beépített költségeket pedig nem látják át. Fizetni ezért viszont ritkán hajlandóak. Így a tanácsadók többsége a jutalékát az adott brókercégtől, biztosítótól, banktól, stb. kapja, és gyakran azt fogja ajánlani, amivel ő maga a legtöbbet keres.
Hogyan kerüljük el, hogy költséges, de nekünk cseppet sem előnyös befektetést sózzanak ránk?
A megoldás nagyon egyszerű, és havonta kb. 10-20 perc időt kell csak rászánni (aki ennyi időt sem fordít pénzügyeire, annak nem tudok segítséget nyújtani), és ha van internetes elérésed (ha ezt a blog-ot olvasod, akkor legalább a munkahelyeden van), akkor nem kerül semmibe.
Erről fogok beszélni február elején egy előadáson, már most érdemes jelentkezned rá. Többekben felmerülhet: belőlem is csak a pénz beszél, és egy drága oktatás szeretnék csak eladni a fenti szöveggel. Nos, az előadás költsége 5000 Ft, ami szerintem nagyon kevés pénz, hogy jobban intézzük befektetéseinket. De ami még fontosabb: a teljes bevételt egy alapítványnak adjuk át, és ezt már sokadszorra tesszük. Ezzel jelezzük szándékunkat, hogy mennyire komolyan gondoljuk: megtanítunk a Befektetésekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókra.
AZ ELŐADÁS LEÍRÁSÁHOZ KATTINTS IDE!
("De Balázs, akkor miért nem adod ingyen?" - Azért, mert azt szeretném, hogy csak az jöjjön el, akit tényleg komolyan szeretne tanulni, és egyben szeretném hogy jótékony célra fordíthassunk pénzt.)
("Gyanús vagy te nekem, biztos a fenti álszent dumával megpróbálsz eladni nekünk valamit!" - Az előadás elején kb. 3 percben bemutatom magamat és a cégemet - úgy gondolom ez elengedhetetlen, illetve a végén nagyjából ugyan ennyi időtartamban, hogy nálunk milyen egyéb lehetőségek vannak. Így ez nem lesz promóciós show semmiképpen, de ha abszolút nem érdekel, nem haragszom, ha ezt nem várod meg ;) )
("De Balázs, akkor miért nem adod ingyen?" - Azért, mert azt szeretném, hogy csak az jöjjön el, akit tényleg komolyan szeretne tanulni, és egyben szeretném hogy jótékony célra fordíthassunk pénzt.)
("Gyanús vagy te nekem, biztos a fenti álszent dumával megpróbálsz eladni nekünk valamit!" - Az előadás elején kb. 3 percben bemutatom magamat és a cégemet - úgy gondolom ez elengedhetetlen, illetve a végén nagyjából ugyan ennyi időtartamban, hogy nálunk milyen egyéb lehetőségek vannak. Így ez nem lesz promóciós show semmiképpen, de ha abszolút nem érdekel, nem haragszom, ha ezt nem várod meg ;) )
3 comments:
Hajrá, hajrá!
Valahogy sejtem, hogy miről lesz szó, lehet, hogy jelentkezni fogok :)
Balázs, melyik alapítvány számára adjátok át a pénzt konkrétan?
a miértre elég egyszerű a válasz:
obfuscation, human stupidity
Post a Comment